Wednesday, June 6, 2007

اليوم العالمي للامتناع عن التدخين...هل لاحظناه؟؟


مر منذ أيام اليوم العالمي للامتناع عن التدخين.كالعادة مر غير ملحوظ عدا عن بعض اللافتات التي تنبهنا الى أن التدخين (ضار بصحتك و بصحة أبنائك),مما ذكرني بتلك الكلمات (المجهرية)التي نقرأها على جانب علب السجائر و التي تقول:تحذير حكومي:التدخين ضار بصحتك و ننصحك بالمتناع عنه.و بالمناسبة قرأت مرة أن هذا التعبير بالذات هو طريقة خبيثة في الدعاية العكسية,فاضافة كلمة (تحذير حكومي)تنفرنا تلقائيا من اتباع هذا التحذير,حيث أن الكثير من البشر لا يثقون عموما بالحكومات,فكيف نثق بتحذيرهم لنا؟

أثار اهتمامي هذا الأسبوع مشهدين مثيرين:الأول بمطار طرابلس الذي استحدثت به غرف زجاجية خاصة بالمدخنين ,بالفعل أمر مثير للشفقة أن تتمكن من الشخص هذه العادة الى درجة أنه لا يستطيع الصبر لفترة بسيطة ,فيدخل لهذه الغرفة ليستمتع ببعض الانفاس مع الرفاق,لكن ماأثار اهتمامي حقا هو ذلك الشخص الذي لم يبالي بكل الاعلانات و التنبيهات و استمر بالاستمتاع بفنجان قهوته مع السيجارة بين شفتيه ,دون أن يهتم بالمحيطين به من غير المدخنين

المنظر الثاني كان خلال وجودي في مكتبة جامعة قاريونس صباح اليوم.أحد موظفي المكتبة استمر بمنتهى (الحرفية)بامتصاص دخان سيجارته وسط آلاف الكتب,حسن,اذا كان من مخططات هذا الفتى أن ينتحر بالسرطان,فلست أجد ما يبرر رغبته باشعال النار وسط أكوام الكتب تلك,فحتما ليس من خططي أن أموت محترقا ببساطة لأن أحدهم لم يقاوم (المزاج),ثم يقولون بعدها :انه القضاء و القدر!!!!!!ء

برغم كل التشريعات و القوانين الصادرة,وبرغم كل الأضرار المعروفة للتدخين,و برغم الاحتجاجات المستمرة من أمثالي من عدم المدخنين,لا زال الكثيرون يرون أنه من المحرج أن تطلب من زميلك ,أو صديقك ,أو الراكب بجانبك في الحافلة أو السيارة أن يطفئ سيجارته,من حقه أن يدخن ,و الحقيقة أن طلبك هذا قد يعتبره كثيرون ,حتى بعض غير المدخنين,بأنه تدخل بما لا يعنيك.حينها ماذا تفعل؟لا شئ !!اسكت,و احبس أنفاسك بقدر ما تستطيع,و ادعو قليلا على من اخترع هذا الشئ,و بعد أن تعود الى منزلك , الق ملابسك التي ارتديتها اليوم فقط في سلة الغسيل لأن تلك الرائحة علقت بها.على الأقل هذا ما أفعله أنا..ء

فلتحيا السلبية

تحياتي...

Benghazi Citizen

4 comments:

Romana said...

Helooo;

Im romana, im 2 days old in the blogging world... i loved ur article. what you wrote is so true... cos im anti-smoking as well.. the thing is, 1st hand smokers dont realize that their smoke emissions which include carbon monoxide, arsenic, o other gasses, affect as just as much as they do!
i don’t want to die because someone else chose to suck in cancer into their lungs as you wrote!
and i do ask people who sit next to me in a public place to put out their cigarettes, claiming i have Asthma! Because when i ask them politely and see that i dont have a medical problem associated with my request, they brush me off!

Second-hand smoke is dangerous!!!

http://www.cancer.ca/ccs/internet/standard/0,3182,3172_13127__langId-en,00.html

in this webpage u will find simplified info about 2nd-hand smoking!

thanks for ur concern

cheerzzz

Anonymous said...

Hi Mr. Being you,,,
Your article is wonderful but let me tell you something…. In away you are right about us remaining in silence to not disturb the smoker & interfere in his privet joyful instance of smoking, but if we continue remaining in silence smokers will always think that smoking in a public place is their own privet matter without taking in consideration the others who are victims of that. So what we have to do is just ask in a kindly way the smoker not to smock in front of you rather than being toxicated, I am sure they will feel a least for a second embarrassed!! Do you think?
It’s a mentality matter, once the smoker gets more then a comment about smoking, then he or she will have to think twice before smoking in public places.

Thanks any way to discuss this matter, it was interesting as an article to be raid in this peaceful morning.

Regards and keep on posting

Innocent Lover In Libya.

Benghazi Citizen said...

Hello all
Romana:Welcome to the blogging land.I've been a blogger for about 1.5 month now,so ,consider me ur elder brother here:)
About being asthmatic trick,well,to tell the truth i tried it too.The problem is,our community still look to smoking as one of life's facts,like sea and desert i guess.We still dont have enough will to fight those,because they form such a united front i guess,lol.
Anonymous:You are right,but the problem is ,and i'm talking about personal experience here,the smokers don't give a damn about us ,the non smokers.I know parents who still smoke at home,and when you try to discuss this with him,he will simply say:(yeah,well,inshalla i will stop,but u know the stress and all).
If this is the response when you are talking to him about his own kids,what do u expect from such a person when it is about u trying to breathe in clean air??simply,he won't care.It's a shame.But again,u r right,we shouldn't stop trying,right?
Thank u very much

Romana said...

u havenot posted in SUCH A LONG TIME! why??? u write well! haya post something... i wanna read! lool